Jak przygotować się do kredytu hipotecznego?

Jak przygotować się do kredytu hipotecznego?

Jak przygotować się do kredytu hipotecznego? Jeszcze 20 lat temu prawie nikt w Polsce nie słyszał o czymś takim, jak kredyt hipoteczny. A teraz mamy ponad 2,1 mln kredytobiorców kredytowych, a łączna kwota kredytów hipotecznych to około 400 mld złotych.

Zaciągnięcie i spłacanie kredytu hipotecznego to jedna z tych życiowych decyzji, która może mieć poważne konsekwencje dla naszych finansów. Kilka prostych błędów lub nadmierny pośpiech przy wyborze kredytu – i płaci się za to ogromne pieniądze.

Niektóre osoby pożyczają na rozsądnych warunkach i w oparciu o sensowne kryteria. Inne pakują się w kiepskie umowy, płacą drakońskie marże a na dodatek wciskane są im dodatkowe produkty (ubezpieczenia, polisy, karty kredytowe, itp.), przez co przepłacają kilkadziesiąt tysięcy złotych i nawet o tym nie wiedzą.

Kim jest ekspert, kim pośrednik, a kim doradca ?

Ustawa o kredycie hipotecznym, która niedawno weszła w życie, wymusiła zmianę nazewnictwa wśród podmiotów funkcjonujących na tym rynku i wprowadziła podział na pośredników i agentów, oraz doradców.

Zgodnie z ustawą doradca to jest ktoś, komu komu płacą Państwo za doradztwo.

Ekspert kredytowy jest wynagradzany przez bank i jego usługi są bezpłatne, najlepiej skorzystać z usług takiego eksperta, który ma dostęp do wielu banków i przygotuje po kilka propozycji wielu banków jednocześnie. Eksperci kredytowi w przeciwieństwie do pracowników bankowych nie mają żadnych planów, dzięki temu mogą, ale nie muszą sprzedawać.

Sam osobiście mogę nawet odradzić korzystanie z moich usług Klientom, którzy mogą znaleźć lepszy i tańszy kredyt hipoteczny taka grupa to np. Pracownicy banków, oczywiście i tej grupie pomogę, ale z reguły korzystniejsze warunki mogą otrzymać od swojego pracodawcy i kredytodawcy w jednym.

Pośrednicy kredytów hipotecznych to najczęściej duże firmy takie jak Expander, Open Finance czy Notus.

Aby prawidłowo przejść przez kredyt hipoteczny należy postępować według określonych kroków:

Krok 1: Zainwestowanie czasu w wiedzę

Powinni Państwo na tyle ile to możliwe zainwestować trochę czasu w wiedzę, by poznać najważniejsze pojęcia więcej o najważniejszych pojęciach przeczytają Państwo na naszej stronie w zakładce – Słownik pojęć

Krok 2: Zweryfikowanie BIK

W tym etapie powinien zostać pobrany raport BIK, więcej o nim przeczytają Państwo w tym artykule – Jak pobrać raport BIK

Krok 3: Określenie parametrów kredytu

Na tym etapie trzeba określić jakiego produktu Państwo potrzebują – kredytu hipotecznego na zakup mieszkania czy pożyczki hipotecznej na zakup innego mieszkania, którego zabezpieczeniem jest pierwsze posiadane mieszkanie.

Trzeba będzie odpowiedzieć sobie na pytanie jakiej kwoty Państwo będą potrzebowali, czy posiadają Państwo wkład własny w gotówce czy może w postaci działki, będzie trzeba wyliczyć Wskaźnik LTV. W tym wszystkim pomoże nasza firma.

Krok 4: Sprawdzenie zdolności kredytowej

W czwartym kroku powinniśmy sprawdzić naszą zdolność kredytową.

Co to jest zdolność kredytowa?

Zdolność kredytowa to zdolność do obsługi kredytu. Przy zdolności kredytowej trzeba pamiętać o tym, że każdy bank inaczej liczy zdolność kredytową. Różnice są kolosalne i dochodzą nawet do 100 tys. zł przy tych samych parametrach dochodowych i zobowiązaniach w stosunku do innych banków.

 

Krok 5: Wybranie najlepszej oferty

Piąty krok to wybranie najlepszej oferty spełniającej nasze oczekiwania.

Co to znaczy najlepszej? – Najlepsza oferta, czyli najtańsza w całym okresie kredytowania, przy okazji spełniająca Państwa preferencje i oczekiwania co do wymarzonego kredytu.

Kredyt hipoteczny w banku czy u pośrednika?

Klient nie płaci nic za pomoc eksperta zgodnie z ustawą o kredycie hipotecznym – pośredników wynagradzają banki.

 

Krok 6: Skomplementowanie dokumentów

W tym kroku następuje komplementowanie dokumentów takich jak:

  1. Od Pracownika – Zaświadczenie o zatrudnieniu od Pracodawcy, zaświadczenie o braku przeciwskazań do przedłużenia umowy (w przypadku umowy na czas określony)
  2. Od osób prowadzących własną działalność gospodarczą w zależności od formy opodatkowania: dokumenty dochodowe, zaświadczenia o niezaleganiu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem z Urzędu Skarbowego.

  3. Są jeszcze osoby na kontaktach, czy wolne zawody, które w sposób indywidualne są traktowane przez banki

 

Krok 8: Podpisanie umowy – uruchomienie kredytu

Ostatnim etapem jest podpisanej wybranej przez Państwa umowy mamy kilka możliwości podpisania fizycznie w oddziale banku, w naszym biurze lub w domu u Klienta. Zawszę do końca będziemy Państwa reprezentować w banku i pomagać do momentu wypłacenia ostatniej transzy kredytu i oczywiście po również będziemy do Państwa dyspozycji 🙂

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o